Ik heb een vraag

Bekijk de veelgestelde vragen en onze antwoorden.

Heb je een vraag over de U-pas? Hier lees je alles over het tegoed, het aanvragen en de werking van de U-pas. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via de chat.

Meestgestelde vragen

Neem contact met ons op via het contactformulier. Je krijgt dan snel antwoord op je vraag.

Je kunt ons ook bereiken door te bellen met het volgende nummer: 088-6006300

Voor al je vragen kun je natuurlijk ook terecht op www.u-pas.nl/contact of check onze veelgestelde vragen pagina www.u-pas.nl/veelgestelde-vragen.

De U-pasbalie is 3 dagen in de week open! Op maandag, woensdag en vrijdag van 09:00 uur tot 13:00 uur. 

De U-pasbalie vind je in het Stadskantoor op de begane grond:
Adres
Stadsplateau 1 
3521 AZ Utrecht

U kunt via deze link naar Mijn U-pas.

Blokkeren
Ben je je U-pas kwijt? Blokkeer deze dan eerst in Mijn U-pas, zodat niemand anders van je tegoed gebruik kan maken. Heb je geen ‘Mijn U-pas’ en ben je ook niet in staat er één aan te maken? Dan geef je zo snel mogelijk via het contactformulier aan ons door dat je je U-pas kwijt bent. Kies als onderwerp: U-pas verloren/gestolen/kapot.

Deblokkeren
Heb je je pas weer gevonden (voordat je een nieuwe pas hebt aangevraagd)? Dan kun je deze deblokkeren door via het contactformulier een bericht te sturen met een foto van de voor- en achterkant van de pas. Vermeld daarnaast je volledige naam, adresgegevens en geboortedatum. Kies als onderwerp: U-pas verloren/gestolen/kapot.

Nieuwe pas aanvragen
Heb je je pas niet teruggevonden? Dan kun je voor € 5,- een vervangende pas (duplicaatpas) aanvragen via het contactformulier. Kies als onderwerp: U-pas verloren/gestolen/kapot. In het bericht vermeld je de gegevens van de pashouder(s) voor wie je een vervangende pas aanvraagt:

- Geboortedatum
- Adresgegevens
- U-pasnummer (deze vind je in Mijn U-pas)

De kosten voor een duplicaatpas kun je alleen uit je U-pastegoed betalen. Heb je minder dan € 5,- op je U-pas staan? Dan kun je alleen een vervangende pas aanvragen, zodra je je nieuwe U-pastegoed hebt.

De hoogte van je tegoed is afhankelijk van de gemeente waar je woont en je leeftijd (zie tabel hieronder). Je actuele tegoed, en waaraan je het eventueel al hebt besteed kun je zien in Mijn U-pas.

De Witgoedregeling voor de aanschaf van een energiezuinige koelkast is vanaf 14 februari is verlengd. Tot en met 30 juni 2024 kunnen nieuwe pashouders en pashouders die nog geen gebruik hebben gemaakt van de regeling in 2023 (alsnog) gebruik maken van deze regeling.

Meer informatie over de witgoedregeling vind je op deze pagina.

 

U-pas automatisch thuisgestuurd

  • Inwoners van de gemeenten Utrecht, Houten, IJsselstein of Stichtse Vecht die een uitkering (Participatiewet, IOAW/IOAZ, Bbz) ontvangen.

U-pas zelf aanvragen

  • - Inwoners van de gemeente De Bilt die een uitkering (Participatiewet, IOAW/IOAZ, Bbz) ontvangen;
  • - Inwoners van de gemeenten Utrecht, De Bilt, IJsselstein en Stichtse Vecht met een gezamenlijk bruto jaarinkomen tot 125% van het sociaal minimum;
  • - Inwoners van de gemeente Houten met een gezamenlijk bruto jaarinkomen tot 110% van het sociaal minimum;
  • - Wanneer je bent toegelaten tot de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen of een minnelijke schuldregeling, waardoor het inkomen lager is dan de door de eigen gemeente gestelde inkomensgrens;
  • - Wanneer je inkomen de laatste 3 maanden is gedaald is tot onder de door de eigen gemeente gestelde inkomensgrens;
  • - Wanneer je door bijzondere omstandigheden hogere kosten of schulden hebt waardoor je besteedbaar inkomen onder de door de eigen gemeente gestelde inkomensgrens valt; 
  • - ZZP’ers/ondernemers met een gezamenlijk bruto jaarinkomen tot door de eigen gemeente gestelde inkomensgrens (in de beoordeling wordt getoetst op winst uit onderneming voor ondernemersaftrek en/of de privé-onttrekkingen);

Kies een activiteit of actie uit het U-pasaanbod waar je de U-pas voor wilt gebruiken. Ga met je U-pas naar de aanbieder van die activiteit of actie. Met je U-pastegoed betaal je het af te rekenen bedrag (wanneer dit op je U-pas staat) of een deel daarvan. Indien nodig betaal je het restant met pin of contant bij. Bekijk je tegoed en uitgaven op Mijn U-pas.

Vul bij het contactformulier eerst in of je U-pashouder bent of niet. Klik dan op het pijltje bij “onderwerp” en kies voor de mogelijkheid die het beste bij je vraag past. Vul daarna je je gegevens zo volledig mogelijk in. Je vraag wordt dan meteen gestuurd naar de juiste afdeling. Je krijgt binnen 3 tot 5 werkdagen antwoord op je vraag.

Hoe weet ik of mijn vraag goed is ontvangen?
Zodra je het formulier hebt verzonden, ontvang je een mail op het opgegeven mailadres. Let op: Zorg altijd dat je e-mailadres juist is ingevuld. Heb je geen mail gekregen? Kijk dan of deze tussen je reclame/spam staat. Als je een verkeerd e-mailadres hebt ingevuld, ontvang je geen mail. Je moet je verzoek dan opnieuw indienen.

Wanneer krijg ik antwoord op mijn vraag?
Je krijgt binnen 3 tot 5 werkdagen antwoord.

Je U-pas is geldig tot en met 30 juni 2023. Het nieuwe pasjaar 2023-2024 start op 1 juli en loopt tot en met 30 juni 2024. Begin juni heb je een brief ontvangen over de verlenging van jouw U-pas. Is deze verlengd dan wordt het nieuwe tegoed automatisch op je huidige pas gezet.

Na het bevestigingsbericht ‘Je aanvraag is goedgekeurd’ krijg je de U-pas binnen 4 weken thuisgestuurd.

De U-pasbalie is 3 dagen in de week open! Op maandag, woensdag en vrijdag van 09:00 uur tot 13:00 uur. 

Je kunt ons ook bereiken door te bellen met het volgende nummer: 088-6006300

De OV-laadpaal in het Stadskantoor is beschikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur. 

De U-pasbalie en de OV-laadpaal vind je in het Stadskantoor op de begane grond:

Adres
Stadsplateau 1 
3521 AZ Utrecht

Heb je een andere vraag? Wij zijn (met uitzondering van het weekend en de feestdagen) bereikbaar via de chatbot, telefoon (088-6006300) en het contactformulier

Algemeen

De U-pas is gratis. Kijk hier of je in aanmerking komt en vraag de pas meteen aan.

De U-pas is een gratis voordeelpas voor mensen met een laag inkomen in Utrecht, De Bilt, IJsselstein, Houten en Stichtse Vecht. Op de U-pas staat een persoonlijk tegoed dat je kunt besteden bij onze vele aanbieders. Je kunt je tegoed bijvoorbeeld besteden aan een bibliotheekabonnement, Museumkaart, je sportcontributie maar ook aan een bioscoopbezoek, de kapper of een dagtocht.

Voor kinderen kan het tegoed o.a. besteed worden aan schoolkosten, een fiets of laptop. Kijk voor alle mogelijkheden verder op onze website en meld je aan voor onze digitale nieuwsbrief.

Nee, de U-pas is geldig zonder foto. Een aanbieder kan wel vragen om je legitimatiebewijs om na te gaan of het echt jouw U-pas is.

Ben je voltijd student? Dan kom je niet in aanmerking voor een U-pas.

Ben je voltijdstudent én heb je inwonende, minderjarige kinderen waarvoor je kinderbijslag ontvangt? Dan kom je wél in aanmerking voor een U-pas voor jezelf en je kind(eren).

Ben je deeltijdstudent? Dan kun je, afhankelijk van je inkomen, in aanmerking komen voor een U-pas. 

Je kunt je U-pas, en dus ook je tegoed en bijbehorende kortingen, gebruiken vanaf het moment dat je de U-pas ontvangt. Je krijgt dan ook géén kosten met terugwerkende kracht vergoed.

Ja, het U-pastegoed is ook in te zetten bij zwembaden.

Nee, je tegoed is beschikbaar gedurende het U-pasjaar. Dit loopt van 1 juli tot en met 30 juni van het daaropvolgende jaar. Heb je aan het eind van deze periode nog tegoed over? Dan vervalt dit.

Als je gaat verhuizen, moet je dat zo snel mogelijk doorgeven. Je kunt ons bereiken via het contactformulier. Kies voor het onderwerp: verhuizing of overlijden doorgeven. 

De gemeenten stellen ieder jaar vast wie U-pastegoed krijgt en waaraan het tegoed besteed mag worden. Dit wordt vastgelegd in de gemeentelijke verordening

Aanvragen/Verlengen

Om de U-pas aan te vragen, vul je het online aanvraagformulier in. Daar kun je alle bewijsstukken van je inkomen uploaden.

Ben je niet in staat om een aanvraag via internet in te dienen? Vul dan het aanvraagformulier op papier in. Deze haal je bij de één van de sociale partners of download het aanvraagformulier op de website. Stuur het ingevulde formulier samen met bewijsstukken van je inkomen naar:

U-pasbureau
Postbus 64
3620 AB Breukelen

Ja, er zijn maatwerkaanvragen mogelijk. Ontvang je per jaar meer dan de gestelde inkomensgrens én is een van onderstaande situaties op jou (of jouw gezin) van toepassing, dan kun je voor jou en je eventuele gezinsleden een U-pas aanvragen:

  • - Je zit in de schuldsanering (WSNP) of hebt een minnelijke schuldregeling.
  • - Je inkomen is in de laatste 3 maanden tot onder de inkomensgrens gedaald.
  • - Je hebt blijvend moeite met rondkomen, door aanhoudende hoge lasten of bijzondere omstandigheden.

Om de U-pas aan te vragen, vul je het online aanvraagformulier in. Daar kun je alle bewijsstukken van je inkomen uploaden.

Kun je geen aanvraag via het internet indienen? Vul dan het aanvraagformulier op papier in. Deze haal je bij de één van de sociale partners of download het aanvraagformulier op de website. Stuur het ingevulde formulier samen met bewijsstukken van je inkomen naar:

U-pasbureau
Postbus 64 3620
AB Breukelen

Jij (en je gezin) kunt in aanmerking komen voor een U-pas, wanneer je inkomen valt onder de inkomensgrens uit het schema hieronder. De inkomensgrens is afhankelijk van je gezinssamenstelling.

Let op!
- Ben je toegelaten tot Wet Schuldsanering Natuurlijk Personen of een minnelijke schuldregulering, waardoor je inkomen lager is dan de in het schema aangegeven inkomensgrens? Dan kun jij (en je gezin) in aanmerking komen voor een U-pas.

- Is je inkomen de laatste drie maanden tot onder de inkomensgrens gedaald? Dan kun jij (en je gezin) in aanmerking komen voor een U-pas.

- Heb je blijvend moeite met rondkomen? Bijvoorbeeld door aanhoudende, hoge lasten of bijzondere omstandigheden. Dan kun jij (en je gezin) in aanmerking komen voor een U-pas.

Vraag de U-pas aan via de website, daar zie je welke inkomensbewijzen je moet meesturen bij je aanvraag.

Ontvang je een uitkering (Participatiewet, IOAW/IOAZ of Bbz) van de afdeling Werk en Inkomen van de gemeente Utrecht? Of van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Houten, IJsselstein of Stichtse Vecht? Dan krijg je automatisch binnen 12 weken ná toekenning van de uitkering een U-pas thuisgestuurd.

Ontvang je een uitkering van Sociale Zaken van de gemeente De Bilt, dan moet je zelf een U-pas aanvraag indienen.

Als je 18 jaar bent, moet je zelf een (verlengings-)aanvraag doen. Had je vorig pasjaar een U-pas en ben je voor 1 juli 2022 18 jaar geworden? Dan wordt je U-pas dus niet automatisch verlengd. 

Denk je wel in aanmerking te komen voor een verlenging of wil je de U-pas voor het eerst aanvragen? Dan doe je zelf een (verlengings-)aanvraag. Je kiest dan bij je aanvraag voor ‘Alleenstaande’ en je stuurt de meest recente jaaropgave of de 3 meest recente inkomensbewijzen mee.

Heb je geen inkomen?
Dan voeg je bij je aanvraag een schriftelijke verklaring van de woonsituatie (thuiswonend, onderhouden door ouders/verzorgers).

Ben je een middelbare scholier?
Dan stuur je ook een verklaring/bewijs van de middelbare school mee met je aanvraag.

Uitzonderingen
Je kunt wel een verlengingsaanvraag doen wanneer een van onderstaande situaties op jou van toepassing is:

- Je ontvangt geen inkomen en woont nog bij je ouder(s)/verzorger(s)
- Je ontvangt studiefinanciering én hebt thuiswonend(e) kind(eren) waarvoor je kinderbijslag ontvangt
- Je hebt een laag inkomen (bekijk de inkomensgrenzen hieronder)
- Je volgt een deeltijd studie/opleiding

Ja, wij kijken bij beoordeling van de aanvraag naar het inkomen van het jaar voorafgaand aan het U-pasjaar. Vraag je een U-pas aan voor het pasjaar 2023-2024, dan stuur je ons de jaaropgave(n) van 2022. 

Let op! Voor het beoordelen van de U-pas aanvraag of verlengingsaanvraag moet je de jaaropgave(n) van een werkgever en/of uitkeringsinstantie bijvoegen. Dit zijn geldige bewijsstukken van inkomen. Een inkomensverklaring van de Belastingdienst geldt niet als geldig inkomensbewijs.

Onder je inkomen valt salaris, maar ook een uitkering, AOW, aanvullend pensioen, inkomsten uit eigen bedrijf of partneralimentatie.

Als bewijs van je inkomen geldt:
- Een kopie van de jaaropgave(n) van je salaris
- Een kopie van de jaaropgave(n) van je uitkering (WW, ZW, WIA, WAO, WGA, Wajong)
- Een kopie van de jaaropgave(n) van uw AOW-uitkering of pensioen (AOW én aanvullend pensioen)
- Als je als zelfstandige werkzaam bent: de meest recente/definitieve belastingaanslag en een ingevulde belastingaangifte of jaarrekening 2022
- Als je partneralimentatie ontvangt: kopieën van bankafschriften met de ontvangen alimentatie van de laatste drie maanden
- Heb je geen van bovengenoemde en sinds kort (variabele) inkomsten, stuur dan de laatste 3 inkomensbewijzen/ loonstroken mee.

Ja, dat kan. Als je de aanvraag online doet, kun je direct digitale bewijsstukken van je jaarinkomen meesturen. Maak vooraf een foto of scan van de gevraagde bewijsstukken zodat je deze bij je aanvraag kunt uploaden. Je kunt alleen de bestanden uploaden die bestandstype pdf of jpg hebben.

Let op! Je kunt geen aanvragen indienen via je smartphone.

Nadat wij je aanvraag ontvangen hebben, toetsen we je aanvraag zo snel mogelijk. Je ontvangt uiterlijk binnen acht weken bericht of je aanvraag is goedgekeurd of afgewezen.

Ja, je moet je aanvraag voldoende frankeren en sturen naar:
U-pasbureau
Postbus 64
3620 AB Breukelen

Ja, als je je aanvraag via internet hebt ingediend, ontvang je per e-mail informatie over je aanvraag, je bewijsstukken en wanneer de aanvraag verwerkt is.

Nee, tegen een afwijzing voor de U-pas is geen bezwaar mogelijk. Wel kun je een verzoek doen voor een herbeoordeling.

Voor de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een U-pas verwijzen we je naar de U-pas verordening. Deze kun je vinden via deze link: Verordening U-pas 2019 gemeente Utrecht (overheid.nl).'

Neem eerst contact op met het U-pasbureau. Je krijgt dan uitleg over onze beslissing en antwoord op je vragen. Stuur daarvoor een e-mail naar: pasaanvragen@u-pas.nl. In de mail geef je aan waarom je het niet eens bent met de afwijzing. Je kunt ook nog aanvullende informatie geven die belangrijk is voor het beoordelen van je aanvraag. Kun je niet mailen? Bel dan naar 088 - 6006300.

Ben je het hierna nog steeds niet eens met onze beslissing? Stuur dan per brief een verzoek voor een herbeoordeling. Dit kan niet per mail. Doe dit binnen 6 weken na de dag van verzending van onze beslissing. 

In de brief neem je op:

- je naam en adres
- je telefoonnummer
- de datum
- een korte omschrijving van onze beslissing 
- de reden waarom je een verzoek voor een herbeoordeling doet

Onderteken de brief!

Je stuurt de brief naar:
College van burgemeester en wethouders
Werk en Inkomen
Postbus 16200
3500 CE Utrecht

Let op: Dit proces zoals hierboven beschreven geldt alleen voor inwoners in de gemeente Utrecht, Vleuten, De Meern en Oud Zuilen. Woon je in De Bilt, Houten, IJsselstein of Stichtse Vecht? Kijk dan in de brief of de mail die je hebt ontvangen over je afwijzing, hoe je een herbeoordeling kunt aanvragen.

Als je sinds kort een laag inkomen hebt, kun je een U-pasaanvraag doen. Hiervoor geldt de driemaandentermijn. Stuur hiervoor bij je aanvraag de inkomensbewijzen (loonstroken en/of uitkeringsspecificaties) van de laatste 3 maanden mee als bewijsstukken.

Het adres waar je ingeschreven staat, is het geldende adres en geef je door tijdens je aanvraag. Het adres waar je daadwerkelijk verblijft, kan wél worden opgegeven als postadres.

Het U-pasjaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni. Voor het U-pasjaar 2022-2023 kun je de U-pas aanvragen tot en met 30 april 2023. Aanvragen die wij na 30 april 2022 ontvangen, leiden tot een eventuele toekenning van de U-pas 2023-2024.

Gezinstegoed

Ja, kinderen tot en met 17 jaar krijgen een eigen U-pas op basis van het inkomen van hun ouders. Kinderen van 18 jaar of ouder vragen zelf een U-pas aan.

Ieder kind krijgt een eigen U-pas, maar vanaf 1 juli 2021 kan het beschikbare tegoed worden besteed aan alle kinderen in het gezin. Je mag de tegoeden vanaf dan dus bij elkaar optellen (combineren). Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een duurdere schoolreis en/of lidmaatschap van een sportvereniging te betalen uit het U-pastegoed. Kijk hier voor meer informatie over het gezinstegoed

Alleen kinderen woonachtig in Utrecht kunnen een fiets kopen bij een van de partners van de U-pas. Voor kinderen wonend in Utrecht zijn er sinds 1 juli 2021 geen regels meer voor het kopen van een fiets met het tegoed. Je hoeft dus geen rekening te houden met hoe vaak je iets mag aanschaffen, leeftijdsgrenzen of een maximum bedrag. 

Per 1 juli 2022 mag ook een reparatie en/of onderhoud aan een fiets van Utrechtse kinderen tot en met 17 jaar worden betaald met kind en/of gezinstegoed.
Daarnaast is het toegestaan met kind en/of gezinstegoed bepaalde accessoires te betalen die nodig zijn voor het veilig functioneren van de kinderfiets.
Hieronder valt: een extra slot, een verlichtingssetje, een fietsbel, snelbinders, een fietspomp, een fietshelm, een telefoonhouder en een bandenreparatiesetje.’
Let op: de aanschaf van fietskleding, fietstassen en fietskratjes zijn niet toegestaan.

Voor kinderen wonend in De Bilt, Houten, IJsselstein en Stichtse Vecht is de werkwijze voor de aanschaf van een fiets anders. In De Bilt, Houten en IJsselstein gaat dit via de lokale Stichting Leergeld/ In de gemeente Stichtse Vecht kan je een fiets aanschaffen via de Declaratieregeling Huisraad van de de gemeente.

Alleen kinderen wonend in Utrecht kunnen een computer, laptop of tablet aanschaffen met gebruik van het U-pastegoed. Je koopt deze in de computerwinkel of via de school die je vindt in het U-pas aanbod.

Voor kinderen wonend in Utrecht met een geldige U-pas zijn er sinds 1 juli 2021 geen regels meer voor het kopen van een laptop, computer of tablet met het tegoed. Je hoeft dus geen rekening meer te houden met hoe vaak je iets mag aanschaffen, leeftijdsgrenzen of een maximum bedrag. Ook mag je het tegoed van de kinderen binnen het gezin bij elkaar optellen om zo een duurdere computer of laptop te kopen. Lees hier meer over het gezinstegoed.

Per 1 juli 2022 mag ook een reparatie en/of onderhoud aan de computer, tablet of laptop van Utrechtse kinderen tot en met 17 jaar worden betaald met U-pas kind en/of gezinstegoed.
Daarnaast is het toegestaan met kind en/of gezinstegoed bepaalde accessoires, randapparatuur en programma’s te betalen die nodig zijn voor het goed functioneren van de computer.
Hieronder valt: een muis(mat), een oplader, een headset, een beeldscherm, een toetsenbord, een printer, een laptoptas en een srceenprotector. Ook is het toegestaan een uitbreiding van het geheugen, de installatie van programma’s en/of apps te betalen met kind en/of gezinstegoed.
Let op: de aanschaf van ‘game’ accessoires zoals een controller zijn niet toegestaan.

Voor kinderen wonend in De Bilt, Houten, IJsselstein en Stichtse Vecht is de werkwijze voor de aanschaf van een computer, laptop of tablet anders. In De Bilt, Houten en IJsselstein gaat dit via de lokale Stichting Leergeld en in Stichtse Vechtse Gaat dit via het Kindpakket van de gemeente Stichtse Vecht.

Kinderen in Utrecht, De Bilt, IJsselstein, Houten en Stichtse Vecht kunnen hun U-pastegoed besteden aan kosten voor schoolactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan een schoolreisje, kamp en de huur van een kluisje.

Het gaat om activiteiten voor scholieren op de basisschool en de middelbare school.

- De school organiseert de activiteit;
- Je overlegt met de school hoeveel tegoed je wilt gebruiken voor schoolactiviteiten;
- De school declareert het afgesproken bedrag op de U-pas van je kind door deze te scannen;
- Het bedrag wordt op je tegoed ingehouden. Je vindt het resterende tegoed terug in Mijn U-pas.

De hoogte van het gezinstegoed is afhankelijk van je woonplaats en leeftijd van je kind(eren). Sinds 1 juli 2021 mag je de tegoeden van je kinderen bij elkaar optellen (combineren). Lees meer over het gezinstegoed. Lees meer over het gezinstegoed.

Mijn U-pas

Mijn U-pas is een persoonlijke omgeving waarin je eenvoudig en snel:
- kunt zien hoeveel tegoed je nog hebt en waar je het al aan besteed hebt; 
- je pas kunt blokkeren bij verlies of diefstal;
- je verlengingsaanvraag voor het volgende pasjaar indient.

Ga naar Mijn U-pas en registreer je account met je pasnummer en geboortedatum en vul je gegevens in. Daarna log je in met je e-mailadres en wachtwoord.

Indien er meerdere personen in je gezin een U-pas hebben, is het handig om de U-pas van de hoofdpashouder te registreren. In zijn/haar Mijn U-pas zijn alle passen van het gezin zichtbaar.

Let op! Je kunt een e-mailadres max. 1 keer gebruiken voor de registratie van een Mijn U-pas account.

- Om je wachtwoord te wijzigen, log je in op Mijn U-pas.
- Daar klik je op ‘wachtwoord wijzigen’.
- Vul je huidige wachtwoord in en vervolgens twee keer het nieuwe wachtwoord.
- Klik vervolgens op 'wachtwoord aanpassen'.
- Je wachtwoord is nu gewijzigd.

Let op: uw nieuwe wachtwoord moet uit minimaal 8 karakters, waaronder tenminste 1 hoofdletter, 1 cijfer en 1 leesteken bestaan.

Dat kun je eenvoudig en snel zien in Mijn U-pas. Je vindt hier een overzicht van het gebruik van je U-pastegoed en je resterende tegoed.

Wanneer de kosten voor een activiteit van je tegoed zijn afgeschreven, zie je dit in Mijn U-pas.

Ben je het niet eens met een bepaalde afschrijving? Ga dan naar de betreffende U-paspartner (aanbieder) en bespreek daar je bezwaar en vraag de U-paspartner contact op te nemen met het U-pasbureau, afdeling partners. Alleen de U-paspartner kan bij het U-pasbureau een verzoek tot annulering van de transactie (afschrijving) indienen.

Daarnaast vul je het contactformulier in, kies als onderwerp 'U-pas aanbod (tegoed besteden/korting krijgen)'. In het bericht vermeld je je naam, pasnummer (laatste 8 cijfers) en de gegevens van de afschrijving waar je het niet mee eens bent. Dat kan zijn de naam van de aanbieder, het afgeschreven bedrag en de reden waarom je het er niet mee eens bent. Ook vermeld je in het bericht een samenvatting van je contact/afspraak met de U-pasaanbieder over de oplossing van deze afschrijving.

Kun je het contactformulier niet gebruiken? Bel dan met het U-pasbureau op 088 600 63 00.

In de meeste gevallen is dit één van de ouders/verzorgers van het gezin. De hoofdpashouder hoeft niet per se de oudste binnen het gezin te zijn.

De hoofdpashouder kan in Mijn U-pas de tegoeden en bestedingen van alle U-passen uit het gezin inzien.

Stel een vraag

Vraag het via de chat of neem contact op met het U-pasbureau via het contactformulier.

Neem contact op

Naar boven