Nee, je tegoed is beschikbaar gedurende het U-pasjaar. Het pasjaar loopt van 1 juli tot en met 30 juni van het daaropvolgende jaar. Heb je aan het eind van deze periode nog tegoed over? Dan vervalt dit.
Je kunt je U-pas, en dus ook je tegoed en bijbehorende kortingen, gebruiken vanaf het moment dat je de U-pas ontvangt. Je krijgt dan ook géén kosten met terugwerkende kracht vergoed.
Na het bevestigingsbericht ‘Je aanvraag is goedgekeurd’ krijg je de U-pas binnen 5 werkdagen thuisgestuurd.
Let op: je pas is niet te gebruiken voor online aankopen. Kies een activiteit of actie uit het U-pasaanbod waar je de U-pas voor wilt gebruiken. Je kunt zowel met je fysieke U-pas als je digitale U-pas in de U-pas app naar de aanbieder van de activiteit of actie. Met je U-pastegoed betaal je het af te rekenen bedrag (wanneer dit op je U-pas staat) of een deel daarvan. Indien nodig betaal je het restant met pin of contant bij. Bekijk je tegoed en uitgaven via jouw 'Mijn U-pas'.
Wanneer de kosten voor een activiteit van je tegoed zijn afgeschreven, zie je dit in jouw 'Mijn U-pas'.
Ben je het niet eens met een bepaalde afschrijving? Ga dan naar de U-paspartner (aanbieder) en bespreek daar waar je het niet mee eens bent. Vraag de U-paspartner contact op te nemen met het U-pasbureau, afdeling partners. Alleen de U-paspartner kan bij het U-pasbureau een verzoek tot annulering van de transactie (afschrijving) indienen.
Daarnaast vul je het contactformulier in, kies als onderwerp 'U-pas aanbod (tegoed besteden/korting krijgen)'. In het bericht vermeld je je naam, pasnummer (laatste 8 cijfers) en de gegevens van de afschrijving waar je het niet mee eens bent. Dat kan zijn de naam van de aanbieder, het afgeschreven bedrag en de reden waarom je het er niet mee eens bent. Ook vermeld je in het bericht een samenvatting van je contact/afspraak met de U-pasaanbieder over de oplossing van deze afschrijving.
Kun je het contactformulier niet gebruiken? Neem dan contact op met het U-pasbureau via 088 600 63 00.
Ja, het U-pastegoed is ook in te zetten bij zwembaden.
Bekijk het aanbodBlokkeren
Ben je je U-pas kwijt? Blokkeer deze dan eerst in 'Mijn U-pas', zodat niemand anders gebruik kan maken van jouw tegoed. Heb je geen ‘Mijn U-pas’ en ben je ook niet in staat er een aan te maken? Dan geef je zo snel mogelijk via het contactformulier aan ons door dat je je U-pas kwijt bent. Kies als onderwerp: 'U-pas verloren/gestolen/kapot'.
Deblokkeren
Heb je je pas weer gevonden (voordat je een nieuwe pas hebt aangevraagd)? Dan kun je deze deblokkeren door via het contactformulier een bericht te sturen met een foto van de voor- en achterkant van de pas. Vermeld daarnaast je volledige naam, adresgegevens en geboortedatum. Kies als onderwerp: 'U-pas verloren/gestolen/kapot'.
Nieuwe pas aanvragen
Heb je je pas niet teruggevonden? Dan kun je voor € 5,- een vervangende pas (duplicaatpas) aanvragen via het contactformulier. Kies als onderwerp: 'U-pas verloren/gestolen/kapot'. In het bericht vermeld je de gegevens van de pashouder(s) voor wie je een vervangende pas aanvraagt:
- Geboortedatum
- Adresgegevens
- U-pasnummer (deze vind je in Mijn U-pas)
De kosten voor een duplicaatpas kun je alleen uit je U-pastegoed betalen. Heb je minder dan € 5,- op je U-pas staan? Dan kun je alleen een vervangende pas aanvragen, zodra je je nieuwe U-pastegoed hebt.
De hoogte van je tegoed is afhankelijk van de gemeente waar je woont en je leeftijd. In onderstaande tabel zie je de actuele U-pastegoeden. Je actuele tegoed, en waaraan je het eventueel al hebt besteed kun je zien in Mijn U-pas.